De bruggen van Boedapest

De stad wordt verdeeld in twee delen door de Donau. Deze delen worden met elkaar verbonden door een aantal bijzondere bruggen. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werden de bruggen verwoest door de Duitsers. In de jaren na de oorlog zijn de bruggen over de Donau herbouwd.

Margarethabrug

Een van de beroemdste bruggen van Boedapest is de Margarethabrug. De brug is ontworpen door Ernest Gouin en verbindt Boeda en Pest op het punt dat de Donau weer één stroom wordt na door het Margaretha-eiland gesplitst te zijn. De Margarethabrug is gebouwd in 1872-1876.

Kettingbrug

Een andere beroemde brug in Boedapest is de Kettingbrug. De brug werd in opdracht van graaf Isván Széchenyi in 1839-1849 gebouwd. De 380 meter lange Kettingbrug is ontworpen door William Tierney Clark. De brug wordt door twee torens gedragen en dit was destijds een technisch hoogstandje.

Elizabethbrug

In 1897-1903 kreeg Boedapest er nog een bijzondere brug bij, de Elizabethbrug. Deze brug was ooit de langste hangbrug ter wereld. Aan het eind van WO II werd de Elizabethbrug vernield door de zich terugtrekkende Duitse troepen. Na de oorlog werd de brug hersteld en nu is de Elizabethbrug een van de belangrijkste verkeersverbinding tussen Boeda en Pest.

Vrijheidsbrug

De Vrijheidsbrug is gebouwd tussen 1894-1899 en werd ingewijd door de Habsburgse koning Frans Jozef. In eerste instantie werd de brug ook naar hem vernoemd. De bijzondere kettingbrug verbindt het plein voor het Gellérthotel in Boeda met het plein voor de Economische Universiteit in Pest. De brug werd omgedoopt tot Vrijheidsbrug door het Communistische regime. Net als de andere bruggen van Boedapest werd de Vrijheidsbrug ernstig beschadigd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na WO II werd Vrijheidsbrug snel hersteld en was het een tijd lang de enige oversteekplaats over de Donau.

Back to top